Ciekawe trendy w social media – promocja globalna

Marketingowcy już dawno dostrzegli, że promocja w mediach społecznościowych ma duży potencjał i dzięki obecności na Facebooku, LinkedIn i innych stronach, można zyskać klientów.
Ta dziedzina jest nadal bardzo młoda i podatna na zmiany. Metody, które sprawdzały się podczas promocji w social media wczoraj, za miesiąc lub dwa mogą być uznane za niewłaściwe. Trudno również wskazać książki na temat promocji i sprzedaży w social media, natomiast blogi czy fora internetowe, nie są pewnym źródłem informacji.

Stale powstają także kolejne portale społecznościowe. Nie ma tygodnia, by nie pojawiła się nowa gwiazda, która będzie miała szanse na pokonanie Facebooka. Zwykle są to tymczasowe triumfy i mniejszym portalom nie udaje się dłużej utrzymać swojej pozycji. Twórcy portali społecznościowych także zauważyli potencjał – na Facebooku pojawił się na przykład przycisk “kup teraz”, który przenosi do odpowiedniego towaru w Twoim sklepie internetowym.

  • Wszystkim zależy na zapewnieniu stałego strumienia dochodów.

Trendem w handlu w social media jest możliwość przeprowadzenia całego procesu na jednej stronie. Shopify to platforma, która pomaga firmom w zintegrowaniu sprzedaży z social media. Dzięki niej, można na przykład wprowadzić łatwiejszą sprzedaż na Facebooku i Twitterze. Niedługo opcje sprzedaży pojawią się także na Instagramie i Pintereście. W Chinach znacznie popularniejsze są strony chaty internetowe, takie jak WeChat i one także oferują możliwość dokonywania zakupów.

Zastanówmy się, co jeszcze możesz osiągnąć dzięki social media? Jednym ze sposobów na pozyskanie klientów jest umieszczenie na stronie ankiet. Dzięki nim można niskim kosztem robić badania marketingowe.

  • Social media są coraz częściej stosowane także do pozyskiwania leadów.

Szybko rozszerzysz swoją bazę w aplikacji CRM. Coraz częściej pojawiają się także systemy CRM, które integrują się z portalami społecznościowymi. Na Faceooku można już skorzystać z opcji o nazwie Lead Adverts. Social media nie muszą służyć wyłącznie do bezpośredniego sprzedawania – znacznie lepiej sprawdzają się jako sposób na budowanie relacji.

Sklepy internetowe powinny także dążyć do ułatwienia wykonywania zakupów, które zaczynają się na jednym urządzeniu (na przykład na smartfonie w pracy), a kończą na innym (zwykle na komputerze).

W Chinach prawie jedna trzecia osób dokonuje zakupów wyłącznie za pośrednictwem smartfona.

Jeśli reklamujesz się w social media, powinieneś maksymalnie ułatwić proces dokonywania zakupów na mniej wygodnych urządzeniach, takich jak smartfony. Smartfony są także narzędziem do kupowania przedmiotów w promocjach i na aukcjach internetowych. Skończyły się już czasy, kiedy trzeba czekać w domu na zakończenie aukcji na Allegro.

Kolejnym krokiem może być uproszczenie płatności za zakupy online, co można uzyskać dzięki zintegrowaniu płatności, tak jak zrobiło to Google czy Apple w sklepach z aplikacjami. W porównaniu do reklam w Google, możliwości reklamowania się w sieciach społecznościowych są znacznie ograniczone. WeChat redukuje zasięg wiadomości reklamowych (co w dużej mierze jest zrozumiałe) i nie oferuje zbyt wielu opcji, jeśli chodzi o wyszukiwanie. To oznacza, że klient może znaleźć Twój profil tylko wtedy, gdy zna jego nazwę. Podobnie jest na Facebooku – jeśli wpiszesz w jego wyszukiwarkę frazę “zegarki”, jest mało prawdopodobne, że na pierwszym miejscu pojawi się okoliczny sklep z zegarkami. Będzie to raczej forum lub społeczność.

  • Social media w smartfonie.

Pod koniec 2016 roku na świecie będzie ponad 2 miliardy smartfonów i 5 miliardów zwykłych (aktywnych) telefonów komórkowych. Smartfony są coraz tańsze, dzięki czemu sprzedają się na biedniejszych rynkach.

Okazuje się, że smartfony przejęły część ruchu, za którą odpowiadały wcześniej desktopy i laptopy. Z tego powodu, jeśli chcesz reklamować się na rynkach rozwijających się, powinieneś zainwestować nie tylko w stronę internetową, ale także w reklamę w aplikacjach lub social media. Dobrym punktem wyjścia jest Messenger i WhatsApp, a jeśli kierujesz swoją ofertę w kierunku odbiorców z Chin, także aplikacja WeChat.

Ta ostatnia aplikacja jest swoistym fenomenem, bo połowa użytkowników zdecydowała się na połączenie swojego konta bankowego z profilem.

To znacznie upraszcza i przyśpiesza dokonywanie zakupów.

  • Jak reklamować się w social media?

Social media to powiew świeżości w branży marketingowej – dzięki nim, można szybciej rozwijać swoją firmę i zyskać nowych klientów.

Zaawansowane statystyki pozwalają obliczyć zwrot z inwestycji w social media, dzięki czemu można oszczędzić mnóstwo pieniędzy.

Analizy oceniają, które kanały social media są opłacalne, a z których należy zrezygnować.

Niektóre z tych stron mogą skutecznie zwiększać świadomość marki, podczas gdy inne dają rzeczywisty wzrost sprzedaży.

Znajomość tych parametrów znacznie ułatwia podejmowanie decyzji. Social media mają więcej korzyści, niż tylko umożliwienie sprzedaży za pomocą przycisku. Dzięki nim, można na przykład kreować świadomość marki lub umożliwić klientom dzielenie się informacjami na temat produktów.

Przez pewien czas w Polsce jednym z najlepszych sposobów na sprzedawanie produktów była współpraca z Allegro. Dziś nie trzeba płacić ogromnych prowizji i walczyć cenami, bo Facebook umożliwił skuteczną, bardzo dobrze stargetowaną promocję. W Polsce ilość zakupów dokonywanych bezpośrednio na stronie portalu społecznościowego jest niewielka – więcej osób przechodzi z portalu na stronę i dopiero na niej podejmuje decyzję o zakupach. Polacy często korzystają także z porównywarek.

Pozwala to sprawdzić czy produkt ma odpowiednią cenę i czy jego jakość jest oczekiwana. Social media kreują zainteresowanie i budują ruch na stronie, natomiast drugą częścią promocji jest pokazanie produktu w sklepie internetowym. Składają się na to zdjęcia i opis.

Social media pomagają także kreować zainteresowanie produktem, dzielić się jego fotografiami i … chwalić się nim.

  • Powinieneś się zastanowić czy Twoją firmę stać na to, by unikać obecności w social media.

Oprócz tego musisz kontrolować, co inne osoby piszą o Twojej firmie – pomagają w tym narzędzia do monitorowania social media, takie jak Brand 24. Pamiętaj też o tym, że błąd wizerunkowy w social media może spowodować znacznie poważniejsze problemy, niż niesprawdzona informacja na stronie internetowej. Użytkownicy zareagują natychmiast, a nieprawidłowa reakcja firmy może spowodować poważny kryzys wizerunkowy.

  • Podsumowanie

Wprowadzając strategie social media w swojej firmie zwróć uwagę na to, by nie traktować ich jako kolejnego kanału stricte reklamowego.